معرفی کلی حلقه های صالحین بسیج اساتید

پروردگار بادها و آنچه به همراه میبرد

                       پروردگار زمین و آنچه به همراه میرویاند

        در عزت من همین بس که بنده  تو باشم و در افتخار من همین بس که تو خدای منی

                               تو همانی که من میخواهم

             پس مرا همان نما که تو میخواهی...

 مقدمه را از آنجا آغاز کنیم که خداوند انسان ( گل سرسبد هستی ) را خلق کرد و با روح خود در او دمید ( اضافه ی تشریفی

آیا این انسان بیخود خلق شد ؟  اگر بیخود وبی حکمت نبوده پس به نظرتان خدا از خلقت هر یک از ما چه اراده ای کرده است ؟ ما باید چه کنیم که بتونیم که از  آنچه که خدا در ما قرار داده بهترین استفاده را ببریم ؟ به نظرتون نباید هر کدام از ما از خودش یه تعریف داشته باشد و یه شخصیت با توجه به تعریفی که از خود کرده ، برای خود بسازد ؟ میخواهیم کجا برویم و جایی که میخواهیم برویم نیاز به چه دارد؟ و و و

 این دعا که طبق روایت رسیده در آخرالزمان بایستی بخاطر ثابت ماندن قلوبمان در دینمان زیاد بخوانیم میشه در دعای دست هم بخوانیم:

یا الله   یا رحمان   یا رحیم  یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی علی دینک.

پیامبر در زمان حیاتشان به حال بچه های آخرالزمان میگریستند و علتش را اینگونه فرمودند که در آخر الزمان والدین فقط به فکر دنیای فرزندان خود هستند نه آخرتشان !

 

حلقه های صالحین چیست؟


شاید شما هم مانند هر فرد دیگری که این نام را شنیده است از خود همین سوال را پرسیده باشید. لذا در پاسخ باید گفت که حلقه های صالحین طرحی است که در تمام اقشار بسیج جهت ایجاد تحول فرهنگی و عقیدتی و تربیت نسل جوان و میان سال بوجود آمده است.  ممکن است  د ر باره ارتباط این طرح  از خود بپریسد که آیا اساتید نیاز به تربیت شدن دارند و بدون شک آنرا توهینی به خود تلقی کنیم ؟اما در مورد اساتید قضیه اینگونه نیست بلکه روند کار حلقه های صالحین در بسیج اساتید با بسیج اقشار متفاوت است چرا که در اینجا به استاد به عنوان مربی نگریسته می شود تا متربی. بنابراین  باید در یک جمله ماموریت طرح حلقه های صالحین را همفکری و کمک بین اساتید در راستای ایجاد تحول فرهنگی و عقیدتی در دانشگاه خلاصه کرد و به گفته رئیس سازمان بسیج اساتید که متن آن (از سایت خبری بسیج گرفته شده) در ادامه میخوانیم: " تحول در جامعه جهانی اسلام توسط بسیج اساتید ممکن می شود."

به گفته آقای سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید ‌تمام برنامه های سازمان بسیج اساتید برای نیل به دو هدف تحول علمی و تعمیق معارف و ایمان اسلامی در جامعه علمی کشور تدوین شده که در این راستا بسیجیان دانشگاهی را تحت یک برنامه جامعه به نام حلقه های صالحین شبکه سازی کرده ایم. در این حلقه ها تعدادی از فضلای حوزه به همراه اساتید فرهیخته وظیفه هدایت 15 تا 20 دانشجو را در مسیر علم آموزی و معرفت پروری به عهده دارند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به اهمیت بصیرت و معرفت دینی در جامعه علمی کشور افزود: حلقه های صالحین با هدف تقویت معرفت فردی و علمی به همراه بصیرت بخشی میان استاد و دانشجو در کل کشور به خصوص در حوزه هایی که انجمن های علمی شکل نگرفته و یا ضعیف هستند شروع به کار کرده است.

اساتید حلقه های صالحین را به صورت مساله محور و موضوع محور برپا خواهد کرد تا بتوانند علاوه بر به عهده گرفتن نقشی اساسی در مدیریت دانش در مجامع علمی و آکادمیک جهان شرکت داشته و از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

*برنامه پنج ساله بسیج اساتید مختص به کلاس نیست

صلاحی در ادامه گفت: بخش مهم دیگر برنامه بسیج سازمان اساتید حرکت به سمت دانشجو پروری است به این صورت که در حلقه های صالحین دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه مورد آموزش قرار گرفته و به طور مداوم در دوره دانشجویی کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر علم آموزی مورد پرورش روحی نیز قرار می گیرند.

وی افزود: ‌این برنامه مختص به کلاس درس نیست بلکه به عنوان یک روش زندگی میان اساتید و دانشجویان دنبال خواهد شد و نسل بعدی مدیران و دانشمندان ایرانی علاوه بر مسلح بودن به علم از معرفت و آگاهی دینی قابل توجهی نیز برخوردار خواهند بود.

وی تصریح کرد: این حلقه های دانشجویی علاوه بر تسریع در تحول علمی کشور به ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه کمک خواهد کرد و به طور کلی نخبه پروری و کادر سازی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج اساتید تحول در علوم انسانی را مهمترین نیاز جامعه مدیریتی کشور دانست و افزود: از آنجایی که علوم انسانی اداره جامعه را ممکن می سازد باید مبتنی بر نیاز بومی جامعه تدوین شود و اگر این علوم مبتنی بر آموزه های بومی نباشد به تبع آن مدیری که ما در دانشگاه ها تربیت می کنیم با مدیری که جامعه به آن نیاز دارد مغایرت دارد.

صلاحی اظهار داشت: باید تلاش کنیم در حوزه های گوناگون مانند سیاست، حقوق، جامعه شناسی، مدیریت، مفاهیم ایده ها و اصطلاحاتی مبتنی بر آموزه های ملت خودمان تولید شود و خوشبختانه متفکران اسلامی در قرن های گذشته منابعی ارزشمند و بی بدیلی را برایمان به میراث گذاشته اند که دانشمندان فعلی ایران باید براساس آنها مبانی به روزی را تبیین کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به توان ایران برای مفهوم سازی بین المللی به شعار 'آمریکا شیطان بزرگ' اشاره کرد و افزود: این کلمه از ایران به گوش جهانیان رسید و امروزه در مهمترین محافل استراتژیک دنیا مورد استفاده مکرر قرار می گیرد.

*علوم انسانی باید در خدمت انسان باشد نه در خدمت سلطه

صلاحی با اشاره به مفهوم قدرت در جامعه غربی گفت: در تفکر غرب سیاست یعنی قدرت و زور اما سیاست در آموزه های اسلامی یعنی تدبیر در اداره امور و به این صورت علوم انسانی باید در خدمت انسان باشد نه در خدمت سلطه، باید مفاهیم ارزشمند بومی ما به نظریه تبدیل شده و از آن مفاهیم کاربردی استخراج شود.

صلاحی با اشاره به نیازهای هر استان برای تولید علم و مورد استفاده قرار دادن آن گفت: بنا داریم کارگروه هایی را در استان های مختلف کشور تشکیل دهیم تا با آسیب شناسی مشکلات هر استان را مورد شناسایی قرار داده و راه حل علمی و کاربردی آن را کسب کنند. در این راستا مصوب شده است در هر استان یک پژوهشگاه تاسیس شود تا علاوه بر تامین نیازهای بومی منطقه پروژه های مختلف مطالعاتی و تحقیقاتی دیگر را نیز به ثمر برساند.

 

صلاحی بسیج را نیروی توانمند و معجزه رهبر فقید انقلاب جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) دانست و ادامه داد:‌خوشبختانه از آنجایی که در همه سازمان ها و ادارات کشور نهاد بسیج فعال است می توان گفت با اغلب سازمان ها تعامل مناسب داریم اما در پروژه های یاد شده نهاد مقام معظم رهبری و بسیج همکاری مستقیم دارند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به تحقق الگو سازی خانواده اسلامی افزود: در جنگ نرم دشمن نهاد خانواده را نشانه گرفته و جامعه را از زاویه این نهاد مقدس به چالش می کشد و معتقد هستیم خانواده اسلامی باید در یک مسیر پیشرفت با الگوی مناسب قرار گیرند که در این راستا فقط پدر و مادر خانواده نیستند که نیازمند پرورش روحی و معرفتی باشند بلکه باید برای تمام خانواده برنامه پرورشی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: هدف مطلوب سازمان بسیج اساتید تحقق دانشگاه اسلامی به عنوان رسالت دینی ایران در جهان اسلام است اما برای بسیج نقطه پایانی وجود ندارد و امیدوارم به زودی بسیج اساتید جهان اسلام را هم به عنوان یک تشکل علمی در جهان تشکیل دهیم.

اهداف و موضوعات جلسات حلقه های صالحین

۱- گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی و گسترش مباحث نظری تفسیر میان رشته ای

۲- شیوه های کادر سازی و تربیت مدیران و اساتید کارآمد برای بخش های مدیریتی

۳- چگونگی افزایش مهارت های کادرسازمانی و گروهی

۴- روش های ارتقاء و توانمندیهای آموزشی مدیریتی اجرایی اساتید

۵- راهکار های ایجاد بستر مناسب برای تحول در علوم انسانی

۶- راهکار های ایجاد بستر مناسب برای اسلامی شدن دانشگاهها

۷- تقویت ارتباطات و کشف ااستعداد ها خصوصا اساتید شهرستانی

۸-بستر سازی جهت ارتقاء شان و جایگاه بسیج اساتید در فعالیت های علمی و پژوهشی

۹- ایجاد بستر مناسب جهت طرح حای سازمان

۱۰- بستر سازی و استعداد یابی علاقمندان به پژوهش های قرآنی در بین اساتید.

 

 

 

 

 

                      سازماندهی حلقه های صالحین  

 

مبانی طرح از منظر مقام معظم رهبری

ü      اساس کارتشکیلات است . شکی نیست که تا تشکیلاتی نباشد ، هیچ چیز را براساس آن نمی شود بنا کرد .

ü      راهنمایی و مشاوره وکمک فکری دادن به جوانان درمقابل حوادث زندگی ، بطوری که احساس بی پناهی نکند .

ü      این جوانهایی که اول وارد دانشگاه می  شوند ، غالبا دلهای پاکی دارند و دلشان هم می خواهد که یک کانون معنویتی پیدا کنند و به او بپیوندند .

ü      ای بسا با تشکیل کلاس ، معلومات فرد را ازدین بالا می بریم ، درحالی که ایمان او بیشترنشده است .

ü      بسیجی می تواند محور باشد ، انسانهایی را به خود جذب کند . بیست نفررا دورخود جمع کند .

ü      به سئوالات وشبه های ذهنی جوانان پاسخ دهید (به هنگام و دلنشین )

ü      سعی کنید به دینداری ومعنویت یکدیگرکمک کنید .

ü      شما مردکارسختید ؛ بسیجی هستید وباید این کارسخت را به عهده بگیرید .

 

وظایف کلی چیست؟

 الف)ماموریت:

 

جذب ، آموزش، سازماندهی،تجهیز،حفظ و انسجام و تشکیل هسته های علمی، پژوهشی ،وتوسعه و تعمیق انقلاب اسلامی.

 

ب)وظایف کلی:

 

1- یافتن و جذب دانه به دانه اساتید متدین ، انقلابی و کارآمد.

2- شناخت و جذب اساتید به بسیج.

3- ایجاد حلقه های وصل به دانشجویان و بدنه دانشگاهی.

4- انجام اقدامات علمی،پژوهشی،فرهنگی،تبلیغاتی.

5- شناخت شبهات ، تهدیدات ، فرهنگی ، آشکار و پنهان دشمن.

6- تشکیل و توسعه هسته های علمی و پژوهشی اساتید.

7- ایجاد تعامل با سطوح مختلف مدیریتی،علمی،اجرای و نظارتی در دانشگاه در اسلامی و کار آمد نمودن .

8- ایجاد تعاملات سازمانی با بسیج دانشجویی دانشگاه.

9- اداره ، هدایت ، کنترل و پشتیبانی از رده بسیج اساتید در دانشکده ها.

10- ایجاد زمینه تولید علم ، خلاقیت ، ابتکار و نو آوری.

11-برنامه ریزی بمنظورایجادارتباط اساتید بسیجی با مراکز علمی،صنعتی،کشاورزی،سازندگی

12- تقویت خود باوری و ایجاد اعتماد به نفس در جامعه اسلامی.

13-هدایت و ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های علمی،فرهنگیو تحقیقاتی به دانشجویان.

14-هدایت،حمایت،و جهت دهی به فعالیت های علمی،پژوهشی و پایان نامه های اساتید.

15- بر گزاری کارگاههای علمی،آموزشی و اردوهای علمی و فرهنگی .

16-تهیه گزارش عملکرد برنامه های بسیج و ارائه به مراجع ذیربط.

17-بزرگداشت ایام ا... ،مناسبتها،جشنواره ها و اردوهای علمی،فرهنگی و مشارکت فعال در فعالیتهای عمومی.

 

در راستای اهداف ملی توسعه کشور و بر اساس وظایف مصوب بسیج اساتید مبنی بر مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط‏ و همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی، مراکز دانشگاهی، حوزه های علمیه مؤسسات و انجمنهای علمی، پژوهشی و فناوری و جهت اجرایی نمودن منویات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص جهاد علمی، اسلامی کردن دانشگاه ها و بومی سازی علوم انسانی و با در نظر گرفتن قابلیت ها و توانمندی های اعضای هیات علمی  بسیجی دانشگاههای استان یزد و شبکه اساتید بسیجی کشور، ایجاد مرکزی جهت انجام مطالعات پژوهشی در محورهای راهبردی و اثرگذار در تصمیم گیری های کلان و توسعه فناوری در محورهای مذکور مرکز پژوهش های راهبردی به عنوان مرکز تحقیق و توسعه بسیج اساتید  ایجاد می گردد

نظرات 1 + ارسال نظر
بهار سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 08:07 ب.ظ http://khodayadelamgerefte.blogfa.com

ممنون ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد