آینده رژیم آل سعود چگونه رقم می‌خورد؟

آینده رژیم آل سعود چگونه رقم می‌خورد؟

*محمد امین آبادی، کارشناس مسایل بین‏‌الملل

 

پس از اعلام خبر بیماری «سلطان بن عبدالعزیز»، شورایی با نام شورای بیعت تشکیل شد تا پادشاهی سعودی به مکانیسمی برای انتخاب جانشین دست یابد. فوت ولیعهد، ابهام‌هایی را درباره آینده سیاسی این کشور در محافل سیاسی مطرح کرده است؛ آیا جنگ قدرت در بین شاهزادگان سعودی برای تصاحب پست‌های کلیدی رقم خواهد خورد؟

ادامه مطلب ...

دهه دمکراسی مردمی و آغاز موج چهارم

این روزها، تغییر ساختارهای سیاسی از نگاهی دیگر در یک موج فراگیر بسیاری از کشورها را فرا گرفته است. از آنجا که نظام‌های سیاسی معمولا منطبق با جوامعی که در آن هستند، شکل می‌گیرند و تحولات آنها نیز مبتنی بر تحولات اجتماعی رخ می‌دهد؛ بنابراین، مجموعه‌ای به هم پیوسته از سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ را در بر می‌گیرد. بیداری اسلامی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا، تحولات اروپا و اکنون آمریکا، نشان می‌دهد که فرهنگی جدید در ساختار نظام بین‌الملل در حال شکل‌گیری است و آن رویکرد ملت‌ها به مقابله با ساختارهای غیر مردمی و وابسته به نظام سرمایه داری است. 

ادامه مطلب ...

هدف عربستان سعودی برای لشکرکشی به کویت چیست؟

از جمله رهبران کشورهای خارجی که پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به سوی وی شتافت و او را در آغوش کشید، نخست‌وزیر کویت بود؛ هم‌اکنون جریان‌های سلفی طرفدار عربستان، به دنبال ساقط کردن وی در کویت هستند. در واقع، اشغال سفارت کویت به دست سلفی‌های طرفدار عربستان سعودی، مرحله نخست نقشه‌ای است که عربستان سعودی طراحی کرده است. وزارت اطلاعات و امنیت کویت اعلام کرد در میان حمله کنندگان به ساختمان پارلمان کویت، 25 شهروند عرب غیر کویتی بوده‌اند، حال آن که هر فردی که در کشور دیگری اقامت دارد، می‌داند نباید در مسائل داخلی آن کشور دخالت کند. 

ادامه مطلب ...

آذربایجان؛ همزمان امنیت ایران و ترکیه را نشانه رفته است

مقامات عالی رتبه حکومت و نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان در هتل «رامادا » گنجه با رهبران پژاک ملاقات کرده اند، نفر دوم پ. ک.ک هم از جمله مهمانان مقامات آذربایجان بوده اند.  گزارش ها حاکی است که عمیات های ترور دانشمندان ایرانی در این کشور با همکاری کشورهایی خاص سازماندهی می شود. مقامات عالی رتبه حکومت و نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان در هتل «رامادا » گنجه با رهبران پژاک ملاقات کردند 

ادامه مطلب ...

به بهانه هفته بسیج ، نیرویی که با اراده «همه ملت» تشکیل شد

به بهانه هفته مقدس بسیج فلسفه تشکیل آن و اهداف به صورت مختصر تقدیم می شود. ادامه مطلب ...