هدف عربستان سعودی برای لشکرکشی به کویت چیست؟

از جمله رهبران کشورهای خارجی که پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به سوی وی شتافت و او را در آغوش کشید، نخست‌وزیر کویت بود؛ هم‌اکنون جریان‌های سلفی طرفدار عربستان، به دنبال ساقط کردن وی در کویت هستند. در واقع، اشغال سفارت کویت به دست سلفی‌های طرفدار عربستان سعودی، مرحله نخست نقشه‌ای است که عربستان سعودی طراحی کرده است. وزارت اطلاعات و امنیت کویت اعلام کرد در میان حمله کنندگان به ساختمان پارلمان کویت، 25 شهروند عرب غیر کویتی بوده‌اند، حال آن که هر فردی که در کشور دیگری اقامت دارد، می‌داند نباید در مسائل داخلی آن کشور دخالت کند. 

چند روز پیش، رسانه‌های گوناگون جهان عرب از کویت گزارش دادند که صدها تن از شهروندان کویتی معترض به وضعیت جاری در این کشور، به ساختمان پارلمان حمله کرده و موفق شدند آن را به اشغال خود درآورند.

با بررسی دقیق و موشکافانه این حادثه و شناخت هدایتگران اعتراضات کویت، تاکنون مشخص شده که شخصیت‌های سلفی عربستان، رهبری این اعتراضات را بر عهده داشته‌اند.

گویا، این نمایندگان سلفی طرفدار عربستان سعودی، در حال پدید آوردن فضایی در کویت هستند که با ایجاد آشوب در این کشور، بلافاصله بر «شورای همکاری خلیج فارس» فشار آورده و بر پایه یکی از بندهای اساس‌نامه این شورا، «نیروهای زرهی خلیج فارس» را وارد کویت کنند. در واقع، این نمایندگان سلفی به دنبال آن هستند که کویت نیز مانند بحرین به دست «نیروهای زرهی خلیج فارس» و به رهبری عربستان سعودی اشغال شود.

در همین راستا، «أزهر الخفاجی»، کارشناس مسائل سیاسی جهان عرب از عراق در اظهاراتی گفت: آنچه اکنون در کویت رخ می‌دهد، طرحی خطرناک است که نتیجه آن، اشغال کویت توسط عربستان و سپس براندازی آل صباح و تغییر رژیم و حاکمیت در این کشور است؛ گام نخست این طرح، اشغال ساختمان پارلمان کویت بوده است.

«الخفاجی» در ادامه افزود: هم‌اکنون جناح سلفی کویت به آلت دست سعودی در کویت تبدیل شده و بخشی جدانشدنی از عربستان است. سلفی‌های کویت، همواره به مفتی‌های وهابی اقتدا و بنا بر فتواهایی که آنان صادر کرده‌اند، رفتار می‌کنند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی جهان عرب در ادامه افزود: عربستان سعودی، همواره کویت را «حیاط خلوت» خود می‌دانسته و همیشه به دنبال فرصتی بوده تا این کشور را اشغال کند و تحت امر خود درآورد.  بنا بر این گزارش، وضعیت جاری در کویت، نشان می‌دهد گویا اکنون این فرصت مناسب پیش آمده تا بتوان سناریوی بحرین را در کویت اجرا کرد.

در همین حال، یک منبع آگاه از وزارت اطلاعات و امنیت کویت اعلام کرد که پس از بررسی‌های انجام گرفته، مشخص شده که در میان حمله کنندگان به ساختمان پارلمان کویت، 25 شهروند عرب غیر کویتی بوده‌اند، حال آن که هر فردی که در کشور دیگری اقامت دارد، می‌داند نباید در مسائل داخلی آن کشور دخالت کند؛ بنابراین، حضور این 25 شهروند غیر کویتی که هر کدام از یک کشور عربی و یا غیر عربی بوده‌اند، پرسش‌برانگیز است!

گفتنی است، در یک سال اخیر، سلفی‌های طرفدار عربستان سعودی ـ که در کویت قدرت و ثروت بسیاری دارند ـ هجمه‌های خود را علیه ایران افزایش داده و با روزنامه‌هایی که در اختیار دارند، روزانه ادعاهایی جعلی و واهی علیه ایران تولید می‌کنند.

اکنون آنان نیز درصددند با سوءاستفاده از انقلاب‌های اخیر در کشور‌های منطقه، کویت و دولت این کشور را در زمره طرفداران عربستان سعودی قرار دهند.

یک شهروند کویتی می گوید:

از وقتی که این قضایا پیش اومده شیعیان مخصوصا ایرانی های مقیم کویت بسیار از این جهت ناراحتند که چرا رسانه ها طوری این وقایع رو بازگو میکنند که گویی در کویت هم مانند سایر کشورهای عربی انقلاب رخ داده در صورتی که همین سلفی های ساکن در اینجا در اقلیت بسیار کم بسر میبرند و باعث و بانی این رفتارها هستند. گفتنی است که شب 1/9/1390 نیز مردم و طرفداران حکومت اعم از شیعه و سنی تجمعی در حمایت از

حکومت برگزار کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد