گزارش رسانه‌های خارجی از انتخابات مجلس

خبرنگارانی از آلمان، اتریش، اسپانیا، آمریکا، اوکراین، ایتالیا، برزیل، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، روسیه، ژاپن،‌فرانسه، فنلاند‌، قطر، کانادا، کره جنوبی،‌کلمبیا،‌ونزوئلا و لبنان برای پوشش خبری انتخابات مجلس در ایران حاضر شدند.  بخش‌هایی از اخباری که رسانه‌های خارجی حاضر در ایران از انتخابات مجلس منعکس کرده‌اند به نقل از فارس و ایرنا و دیگر رساته ها :

بی‌بی‌سی: وضعیت سرعت ارتباط اینترنتی در تهران امروز به طرزی محسوس از روزهای عادی بهتر است.

فرانس 24: انتخابات امروز پاسخی به اتهامات غرب درباره دموکراسی در ایران است . امروز 7 هزار صندوق رای از صبح آماده اخذ رای از مردم بوده‌اند تا 230 نماینده برای مجلس ایران را انتخاب کنند. این انتخابات در سایه تهدیدهای اسرائیل درباره حمله به تاسیسات و تحریم‌ها برگزار شده است.

گاردین: نتیجه این انتخابات تغییری در سیاست‌های بنیادین ایران و از جمله مواضع هسته‌ای ایران در قبال غرب نخواهد داشت. انتخابات ایران اولین انتخابات پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری است.

خبرگزاری آلمان: انتخابات مجلس ایران ممکن است تا 4 ساعت تمدید شود. رقابت اصلی در این انتخابات بین اصولگرایان و طرفداران رئیس‌جمهور ایران است. اصولگرایان احمدی‌نژاد را به‌خاطر سیاست‌های ضعیف اقتصادی و اتخاذ شعارهای ملی‌گرایانه مورد سرزنش قرار می‌دهند. یک گروه از اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات شرکت دارد که شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات ندارد. اصلاح‌طلبان تندرو به خاطر آنچه کمبود آزادی خوانده شده است، انتخابات را تحریم کرده‌اند.

شینهوا: فشار غرب باعث افزایش مشارکت در انتخابات پارلمانی ایران می‌شود. انتخابات پارلمانی ایران از صبح امروز جمعه با حدود 48 میلیون واجد شرکت در انتخابات برای تصدی حدود 290 کرسی پارلمان ایران آغاز شد.

الجزیره : مردم شمال تهران از ساعات اولیه به حوزه رای آمده و اعلام کردند به آنچه که خواست رهبرشان باشد عمل می‌کنند. مردمی که از ساعات اولیه صبح به این حوزه آمده اعلام کردند رای دادن وظیفه مسلمشان است. آنها به آنچه که خواست رهبرشان باشد عمل می‌کنند. این انتخابات همه‌پرسی میان دو جناح راست سیاسی در ایران است.

العربیه: در انتخابات مجلس شورای اسلامی این دوره سه جناح اصلی درحال رقابت هستند و اصلاح طلبان نیز انتخابات را تحریم کرده‌اند. سه جریان حاضر در انتخابات به رهبری آیت الله مهدوی کنی و آیت مصباح یزدی هستند و جریان سوم انشعابی به ریاست اسفندیار رحیم مشایی از گروه جبهه پایداری است که تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس و وزرای دولت در آن عضویت دارند.

روزنامه القدس: منابع ایرانی با توجه به فشارهای بین‌المللی بر ایران معتقدند که مشارکت در اولین انتخابات پس از فتنه سال 2009 مانند گذشته است و احتمالا افزایش هم خواهد داشت. پس از گذشت سه سال از «فتنه» انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 که در پی آن ناآرامی‌هایی ایجاد شد... ایرانی‌ها امروز وارد تجربه جدید در انتخابات پارلمانی می‌شوند.القدس با بیان اینکه بیش از 48 میلیون نفر از مردم ایران به این انتخابات دعوت شدند تا 290 نماینده را از میان 3444 نامزد انتخاب کنند، منابع در تهران اعلام کرده‌اند که مشارکت در این انتخابات کمتر از انتخابات مشابه قبل نیست بلکه با توجه به فشارهای وارده بر ایران و تحریم‌هایی که به دلیل برنامه هسته‌ای بر آن اعمال شده، احتمال افزایش خواهد داشت.

صباح ترکیه: اصلاح طلبان این انتخابات را تحریم کرده‌اند و به همین دلیل این انتخابات در عین حال میزان حمایت مردم ایران از نظام را نشان خواهد داد. مردم ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 برای اولین بار در پای صندوق های رای حاضر می شوند.

روزنامه الرأی کویت: یکی از ویژگی‌های ایران غیرقابل پیش‌بینی بودن است. مردم بر خلاف انتقادهایی که دارد ناگهان حضوری غیرمنتظره از خود نشان می‌دهد. امروز میلیون‌ها ایرانی به پای صندوق‌های رأی می‌روند. از مهم‌ترین ویژگی‌های ملت ایران این است که تحلیلگران و ناظران قدرت پیش‌بینی گام‌های آن را ندارند و نمی‌توانند مواضع مردم ایران را در قبال بیشتر انتخابات‌ها پیش‌بینی کنند.مردم ایران مردمی هستند که مدت زیادی ناخرسندی خود را از اوضاع اقتصادی یا اواضاع خدماتی نشان می‌دهد و در خصوص فضای آزادی‌های سیاسی و اجتماعی انتقاد می‌کنند تا جایی که تصویری ترسیم می‌کنند که گویی محبت مردم و نظام کاهش یافته است اما ناگهان مردم در مقابل چالش‌هایی که نظام با آن روبه‌روست [به صحنه] می‌آیند و معادلات را کاملا تغیییر می‌دهند و حضوری غیرمنتظره از خود نشان می‌دهد.

خبرگزاری آناتولی: آرامش و امنیت بر انتخابات ایران حاکم است. سه هزار و 467 نامزد انتخاباتی برای احراز 290 کرسی نمایندگی مجلس به رقابت می پردازند. در مجلس جدید دو گروه اصلی جناح محافظه کار به رقابت با اصلاح طلبان پرداخته و تلاش می کنند تا آرای مردم را کسب کنند. علیرغم نزدیکی دو قشر محافظه کار و اصلاح طلب به یکدیگر، هر دو قشر در درون خود با حالت‌های متفاوتی جلوه می کنند.

تلویزیون الجدید: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که مشارکت مردم ایران در انتخابات مجلس این کشور بیش از 60 درصد خواهد بود. بیش از 3400 نامزد، برای به دست آوردن 290 کرسی پارلمان رقابت می‌کنند. روند انتخابات در تمام طول روز در 47 هزار حوزه رأی‌گیری ادامه خواهد داشت و در شهرهای بزرگ مردم به لیست و در شهرهای کوچکتر به اشخاص رای خواهند داد.

شبکه خبری المنار: مردم پس از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت پرشورتری در حوزه های انتخابیه حضور یافتند.مردم ایران از ساعتی قبل از آغاز انتخابات در صف های طویل برای شرکت در انتخابات لحظه شماری می کردند و حضور آنان تاکنون بسیار پرشور و پرنشاط بوده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد