سیاست یک بام و دو هوا

جشن های عید نوروز در حالی در نقاط مختلف جهان در حال برگزاری است که واکنش دولت ترکیه و مقامات دولتی این کشور به برگزاری این مراسم، سبب جلب توجه جهانی به این کشور شده است. 
نویسنده: د. ح.

سرکوب شدید مراسم نوروز در ترکیه، سبب برانگیختن واکنش هایی در سراسر جهان شده است. در این میان، به نظر می رسد مشکل سران ترکیه طبق معمول با کردهاست و آن ها سعی دارند با توسل به کلیشه های قومیتی متداول در این کشور، در عمل به سرکوب هرگونه آثار فرهنگ غیر ترکی مبادرت ورزند.

بر همین اساس، خبرگزاری های ترکیه گزارش داده اند که در برخورد پلیس با شهروندان کرد که قصد برگزاری مراسم نوروز را داشته اند، تاکنون بیش از 150 نفر دستگیر شده اند. همچنین برخورد پلیس با معترضان کرد تاکنون به مجروح شدن ده ها نفر از آنان انجامیده است.

شاید مهمترین واقعه در این میان، مجروح شدن «احمد ترک»، تماینده مردم «ماردین» و رهبر «کنگره جامه دموکراتیک» بود که روز اول نوروز در شهر باتمان به علت پرتاب گاز اشک آور مجروح شده و به بیمارستان انتقال یافت. وی پس از به هوش آمدن و مرخص شدن از بیمارستان، از برخورد خشونت آمیز و ضرب و شتم خود توسط پلیس خبر داد.

تصاویر مخابره شده از شهرهای مختلف ترکیه، مردم کرد را در لباس محلی شان که به قصد برگزاری مراسم نوروز بر تن کرده اند نشان می دهد که با ماشین های آب پاش پلیس و افسران مسلح به گاز اشک آور و باتوم مواجه شده اند.

از سوی دیگر، ارتش ترکیه طی روزهای اخیر حمله به مناطق کرد نشین را شدت بخشیده و به نظر می رسد دولت این کشور سعی دارد با مرتبط کردن موضوع برگزاری جشن نوروز با گروه های شورشی کرد، به برخورد امنیتی خود با کردها مشروعیت ببخشد.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که موضوع برگزاری جشن نوروز یک موضوع کاملاً فرهنگی بوده و فراتر از مرزهای ملی، به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است. این گونه برخوردها بیش از هرچیز این شائبه را به وجود می آورد که دولت ترکیه مجدداً به سیاست های نژادپرستانه سابق خود بازگشته و سعی دارد آثار هرگونه قوم و نژاد غیرترک را از صحنه کشورش پاک کند.

این در حالی است که دولت ترکیه سعی دارد در عرصه جهانی با اتخاذ ژستی دموکراتیک، خود را حامی گروه های آزادی خواه نشان دهد. مهمترین نمونه از چنین مواضعی، در برخورد این دولت با وقایع سوریه قابل مشاهده است. ترکیه در حالی «بشار اسد» را به برخورد نامناسب با معترضان مسلح متهم می کند که خود تحمل برگزاری یک مراسم فرهنگی را ندارد.

شاید لازم باشد در این مورد خاص و با توجه به ارتباط موضوع نوروز با حوزه تمدنی ایرانی، مقامات دیپلماتیک کشورمان در دیدارهای سطح بالای رسمی با طرف ترک، از آن ها در مورد چنین برخوردهایی توضیح خواسته و از آنان بخواهند که حداقل حقوق اولیه شهروندان کرد این کشور را رعایت کنند . حقوقی که  مقامات ترکیه حتی در حد برگزاری جشنی مانند جشن جهانی نوروز برای این شهروندان قائل نیستند . به گونه ای که حتی به خاطر برگزاری یک جشن نه تنها شهروندان کرد ترکیه سرکوب می شوند ، بلکه ده ها نفر از آنان کشته و به قتل می رسند ، بدون اینکه صدایی از آزادی خواهی مقامات ترک شنیده شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد