13 آبان

در حافظه تاریخی ملت قهرمان‌پرور ایران، سیزده آبان یادآور 3 اتفاق مهم است: تبعید امام(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، قتل عام دانش آموزان در 13 آبان 1357و تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 1358توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره)، سه رویدادی بودند که نقش موثری در تحرک انقلاب اسلامی داشتند. 

13 آبان بدون شک روزی به یاد ماندنی در تاریخ فعالیتهای دانشجویی ایران به شمار می رود. در چنین روزی دانشجویان آگاه به فعالیتهای جاسوسی ایالات متحده آمریکا با هجوم به لانه جاسوسی و پرده برداری لز فعالیتهای این سفارت خانه راه را بر فعالیتهای جاسوسی بیشتر آمریکا در ایران بستند. اگر این اتفاق رخ نمی داد معلوم نبود که در آن شرایط حساس سرنوشت انقلاب نوپای اسلامی چگونه رقم می خورد از این روست که 13 آبان را برگی زرین در تاریخ پس از انقلاب نام نهاده اند.

اما نکته ای که باید مواظب بود این است مراسم امسال به نحوی برگزار شود که آرزوی دشمنان در ایجاد درگیری و اغتشاش به  واقعیت نپیوندد. بی شک دانشجویان آگاه هستند اما نکته های ظریفی وجود دارند که باید مواظب بعضی خودی نما ها بود تا بر نامه ریزی های احتمالی دشمن نا کام بماند. به عنوان مثال در سال 1388 گروهک تروریستی رجوی در یک بیانیه از عوامل خود که به تازگی از عراق به ایران آمده‌ بودند خواست تا با ساماندهی مناسب و حضور در راهپیمایی انحرافی روز 13 آبان نقشی فعال در ایجاد درگیری و اغتشاش در این مراسم ایفا کنند. در واکنش به این برنامه دادستان وقت تهران از مردم خواست تا مراقب طرح شعارهای انحرافی در مراسم 13 آبان باشند. وی گفت:" به خانواده ها توصیه می‌کنم که از جوانان همراه خود نسبت به کسانی که ممکن است فردا در نظم عمومی اخلال ایجاد کنند مراقبت کنند". در همین زمینه سپاه پاسداران درباره یوم الله 13 آبان همان سال  اطلاعیه ی را منتشر کرد که در متن آن گفته شده بود: "ملت به هیچ جریانی اجازه نخواهد داد با طرح شعارها و مسایل انحرافی و دروغین به اراده راسخ و عزم پولادین آنان خدشه‌ای وارد سازد" که همه اینها حاکی از اهمیت چنین طرح هایی است که هر روز با شکلی جدید عمق تهدید خود را متوجه جوانان می کنند به خصوص قشر دانشجو که در طول تاریخ مبارزات انقلابی مردم ایران نقشی راهبردی را داشته اند.

در این قسمت به واقعه هایی اشاره می شود که در تاریخ 13 آبان ماه سال های مختلف صورت گرفته است. آیا می توان توجیهی منطقی برای این اتفاقات مهم در یک تاریخ ارایه داد؟

1359

ساختمان سفارت امریکا در تهران به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درآمد. به این مناسبت روز 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار شناخته شد.

 

13 آبان 1357 :

تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان که در دانشگاه تهران تجمع کرده بودند توسط مأموران شاه به خاک و خون کشیده شدند. متعاقب این حادثه وزیر علوم استعفا داد و بازار تهران تعطیل شد.

در همین روز پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی رهبران مذهبی ایران را متهم کرد که برای رسیدن به هدفهای ویژه خود توده‌های مردم را به قیام و شورش وادار کرده‌اند به نوشته این روزنامه آیت‌الله خمینی در مبارزه جاری نمی‌تواند روی کوچکترین پشتیبانی شوروی حساب کند! به نظر کرملین بهترین اصلاحات، همان است که به دست شاهنشاه انجام شود!

از طرف دیگر آنتونی پارسونز سفیر انگلیس در دیدار با شاه : بحران فعلی ایران با وضع زمان حکومت مصدق در 1953 که ژنرالها به آسانی توانستند بر اوضاع مسلط شوند قابل مقایسه نیست چون در آن موقع مصدق حمایت روحانیت را از دست داده بود. 

13 آبان 1343 :

امام‌خمینی (ره) شبانه در خانه مسکونی خود در قم دستگیر و پس از انتقال به تهران، به ترکیه تبعید شدند.

13 آبان 1342 :

در اصفهان، تبریز و تهران مجالس ختم سوگواری برای شهادت طیب حاج رضائی و اسماعیل رضائی برگزار شد

13 آبان 1335 :

با یورش نظامیان انگلیس، فرانسه و اسرائیل به مصر، نخست‌وزیران و وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان سنتو در تهران گرد هم آمدند.

 

13 آبان 1328 :

عبدالحسین هژیر نخست‌وزیر مستعفی، هدف گلوله‌های حسین امامی عضو جمعیت فدائیان اسلام قرار گرفت و مجروح شد. متعاقب این حادثه در تهران و حومه حکومت نظامی برقرار شد.

13 آبان 1304 :

دولتهای انگلیس، شوروی، آلمان، ایتالیا، بلژیک، مصر و لهستان حکومت موقت رضاخان را به رسمیت شناختند. این حادثه را  می توان به عنوان تهدیدی برای انقلابیون و فرصتی برای شاه در نظر گرفت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد