بازتاب داخلی و خارجی 13 آبان 1358

اشغال سفارت آمریکا، توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره)، در 13 آبان ماه 1358بخاطر اعتراض به، پذیرش شاه در آمریکا  و ملاقات نخست وزیر بازرگان با برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا بازتاب سریع و گسترده ای را در سطح ایران و جهان به دنبال داشت. این حرکت مردم " انقلاب دوم " نامیده شد. به بیان رهبر انقلاب، انقلابی بزرگتر از انقلاب اول بود.



نویسنده: زهرا محمدی- عضو بسیج اساتید دانشگاه

بنام خدا

 

اشغال سفارت آمریکا، توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره)، در 13 آبان ماه 1358بخاطر اعتراض به، پذیرش شاه در آمریکا  و ملاقات نخست وزیر بازرگان با برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا بازتاب سریع و گسترده ای را در سطح ایران و جهان به دنبال داشت. استقبالی که توده های مردم انقلابی ایران از اقدام دانشجویان به عمل آوردند، آنقدر وسیع وگسترده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشت. به همین علت، این حرکت مردم " انقلاب دوم " نامیده شد. به بیان رهبر انقلاب، انقلابی بزرگتر از انقلاب اول بود.

اشغال سفارت آمریکا از نظر داخلی و خارجی بازتاب های گسترده ای داشت:

1-از نظر داخلی

*اشغال سفارت به حاکمیت لیبرال ها و میانه روها پایان داد.

*با افشای اسناد سفارت، ماهیت حقیقی برخی از لیبرال های حاکم، برای مردمی که تا این زمان چهره واقعی این گروه را نشناخته بودند، برملا شد.

*ضدانقلاب داخلی از جمله گروه های چپ و چپ گرادر اثر اشغال سفارت آمریکا به حالت انفعال در آمدند. چرا که آنان با تاکید بر عملکرد دولت موقت سعی در تبلیغ غربی و آمریکایی بودن انقلاب داشتند که این حربه از آنها گرفته شد.

*افشای اسرار سفارت آمریکا، موجب شد که زحمات 30 ساله دولت آمریکا و سازمان سیا در نفوذ به اعماق جامعه ایرانی و استخدام نیروهای مناسب برای بهره برداری در زمان مطلوب، به هدر رود.

*با اشغال سفارت آمریکا، بسیاری از اسرار ارتباطات سازمان سیا با سازمان های جاسوسی دیگر و شگردهای خاص این سازمان ها افشا گردید. که تقریبا سیستم و نظام اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا در منطقه مختل کرد.

*سقوط دولت موقت و افشای اسرار سفارت مریکا موجب شد تا نیروهای غیر انقلابی و ضد انقلابی که در دستگاههای دولتی به طریقی نفوذ کرده و یا از گذشته باقی مانده بودند، به سرعت تصفیه شوند و راه برای حاکمیت افراد متعهد و حزب ا... هموار گردد.

*اشغال سفارت آمریکا، موجب اتحاد و انسجام همه نیروهای متحد برای مقابله با تهدیدی بزرگتر و مبارزه ای وسیع تر با همه توان فراهم ساخت و بار دیگر آمریکا به عنوان دشمن شماره یک در اذهان مردم انقلابی مجددا زنده کرد.

2-از نظر بین المللی

*اشغال سفارت یکی از دو ابرقدرت و دسترسی به اسرار حساس و حیاتی آن و عدم توانایی قدرت مزبور در حل بحران، اثر عمیقی برجای گذاشت.

*قداست و حرمت معیارهای بین المللی که به کلی ساخته و پرداخته جامعه غربی است و در جهت فراهم نمودن امکان نفوذ و تداوم سلطه استعمارگران قدرتمند غربی می باشد، در هم شکسته شد.

*بعد از اشغال سفارت آمریکا، اصل مصونیت دیپلماتیک و این فرضیه که مکان سفارت در حکم خاک یک کشور دیگر می باشد، امکان سوء استفاده برای کارهای تخریبی و جاسوسی و توطئه را نمی داد.

*در اثر اشغال سفارت آمریکا، انقلاب اسلامی ایران به مبارزه رودرروی مستقیم با آمریکا کشیده شد و با مقاومت و ایستادگی و خنثی کردن همه توطئه های آمریکا، رسوایی بزرگی برای سیاست بازان آمریکا و بخصوص دولت کارتر و متعاقب آن دولت ریگان فراهم کرد.

به این ترتیب ایران بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا،  ایران به سایر ملل مستضعف راه مبارزه با قدرت های بزرگ را نشان داد و ثابت کرد که از طریق اتحاد و ایستادگی و عدم ترس می توان به غول های استکبار جهانی پیروز شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد